torsdag 12 februari 2009

FRAdrik Fegerley ber inte danskar om lov

I Aftonbladet idag kan man läsa om att centerpartisten Fredrik Federley uttalat sig negativt om de norska juristernas stämning av Sverige. Fredrik blev ju hårt kritiserad när han i somras röstade ja till att FRA-lagen skulle godkännas eftersom han tidigare utmålat sig som en stor motståndare till just denna lag och det i sin tur var orsaken till att många av hans väljare valde just honom i personvalet.

Själv vill jag snarare uttrycka min beundran över detta. Det krävs ju bollar av stål för att så öppet våga vända kappan efter vinden, vilket är en egenskap även jag försöker utveckla och förfina hos mig själv. Det är ju faktiskt otroligt hur framgångsrikt hans koncept har varit i och med att han nu har en bra lön som riksdagsledamot och allt han behövde göra var att dra en vit lögn och sedan spela lite teater:



Nu är han t.o.m. så pass modig att han kommer med rimliga förslag till norrmännen.
–Om det är så bekymmersamt för norrmännen med FRA-lagen tycker jag att de kan dra egna kablar, de behöver inte använda våra, säger Fredrik Federley enligt Aftonbladet.

Han fortsätter, enligt Aftonbladet:
– Vi fattar många beslut som påverkar över nationsgränserna, det skulle vara omöjligt att ta hänsyn till grannländerna i alla dem. När vi byggde Barsebäck frågade vi inte danskarna om vi fick det.

Det stämmer. Fredrik har helt rätt i att danskarna inte tillfrågades innan Barsebäck byggdes. Uppenbarligen anser Fredrik att ett visst lands inrikespolitik inte ska angå andra länder. Det tycker jag är helt rätt! På exakt samma sätt tycker jag att mina grannar inte ska lägga sig i om jag spelar musik för högt i min lägenhet, att jag förvarar radioaktivt avfall hemma, avlyssnar deras privata samtal, etc. Vad jag gör i mitt hem är ju inte deras ensak, speciellt inte om det rör sig om saker som att lyssna av deras samtal eller att jag gör saker som kan skada dem på ett eller annat sätt. Varför ska de lägga sig i vad jag gör?

Det är ju inte så att att jag hindrar dem från att dra andra kablar eller att flytta för den delen!
Nej, det är löjigt med den typen av gnälliga människor, i den frågan är jag och Federley helt överens.

Däremot måste jag ju då givetvis ge Federley en liten tillrättavisning också. Han gnällde ju för ett tag sedan om att han blivit misshandlad och att anledningen till det var att han är homosexuell.
Alla vet ju redan att homosexuella länge har förföljts och därför tycker jag att det var fånigt av honom att säga till dem som attackerade honom att det kan få allvarliga konsekvenser att slå en riksdagsledamot (men att slå en "vanlig" människa kan ju aldrig få allvarliga konsekvenser, knappast för den som blir slagen). Varför accepterade han det inte bara? Han måste ju faktiskt inte vara öppet homosexuell eller vara ute bland människor som ibland inte gillar homosexuella, d.v.s. om man ska följa Fredriks inställning i andra frågor. Vilket gnäll! Han borde ju för flera år sedan ha kommit på att inställningen mot homosexuella ibland är så negativ och därmed bör han även acceptera verkligheten. Att försöka förändra inställningen hos andra och få dem att istället visa lite mer hänsyn när de utsätter andra för olika sorters hot eller våld är ju enbart gnälligt, för att inte tala om hur onödigt det var att polisanmäla dem som slog honom.

Precis lika fånigt är det att de norska juristerna anmält Sverige, tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar