torsdag 12 februari 2009

Blogge Bloggelito - anarkist och punkare

Aftonxpressen kan som första nyhetskonstruktör idag presentera ett stort avslöjande baserat på förhastade slutsatser och dåligt omdöme.

Den närmast ökände bloggaren Blogge Bloggelito skriver idag på sin blogg var han står åsiktsmässigt generellt men även gällande Israel-Palestina-frågan.

Innan han klargjode sin ståndpunkt så var min tidigare uppfattning att han är en maoist. Detta baserade jag givetvis på att han tycker om den kinesiska kulturen och kinesiska kvinnor. Varför ska man egentligen peta i detaljer när det första intrycket bör vara det som är tongivande för all framtid? I just detta fall hade jag kanske fel, men det är undantaget som bekräftar regeln menar jag.

Till min stora förvåning visade det sig att han egentligen är anarkist - av något slag i alla fall och jag orkar inte sätta mig in i vad anarkokapitalist egentligen betyder - och vi vet ju alla vilka som brukar ha anarkistsymbolen på sig, just det - punkare!


Kan detta vara Blogges favoritband eller är det Misfits?

Blogge har alltså bekänt färg idag - det är en massa olika färger faktiskt samt spikefrisyr, läder och nitar - och det är en stor nyhet i bloggvärlden. Det förklarar ju hans ganska provocerande språk och de angrepp han ständigt riktar mot förmyndare.

Nu vet vi vart vi ska vända oss för bra tips på blandkassettband med punkrockband!

Att vi tar upp denna nyhet här på Aftonxpressen talar sitt tydliga språk: Vi är villiga att ompröva våra tidigare åsikter och bilda oss en ny uppfattning när nya fakta har presenterats för oss, att vi sedan tolkar saker lite som vi vill är ju enbart ett plus. Vi granskar oss själva!

4 kommentarer:

  1. Du kan inte ha läst mycket av Blogge Bloggelitos blogginlägg, trots att du länkar till honom.

    Det framkommer ofta och med all tydlighet vilken livsinställning och ideologi som vägleder blogge - den klassiska friheten. Människans rätt till fria val, oavsett om det inte är det rätta i ett normaliserat samhälle. Blogge bekämpar alla slags fördomar och tvekar inte att beöra kontroveriella ämnen i samhället utifrån ett frihetligt perspektiv.

    Blogge kan därmed inte vara vänster i traditionell mening eftersom han motsätter sig kollektivets beslutanderätt över individen i yttersta mån. Han är inte traditionellt höger eftersom han bekämpar de konservativa normaliseringarna och vårdena som kyrka, stat mm. Däremot tror han på en klar och tydlig nattväktarstat, som begränsar sig till sina primära uppgifter. Att då kalla honom vänster - hallå - läs hans välformulerade inlägg bättre!

    ///M

    SvaraRadera
  2. Le Sabre är rolig. Men i själva verket lyssnar jag mest på hårdrock. Och Kina lämnade maoismen för drygt 30 år sedan för marknadsliberalismen, och är idag betydligt mer frihandelsvänligt än Sverige eller andra västeuropeiska stater. De kinesiska kvinnornas attraktionsgrad har förmodligen inget med politik att göra…

    http://en.wikipedia.org/wiki/Anarcho-capitalism
    http://en.wikipedia.org/wiki/Individualist_anarchism

    Jag sa alltså att jag har en släng av dessa idéer, men i huvudsak är jag libertarian. Inte höger, inte vänster, inte mitten, definitivt inte folkpartist…

    SvaraRadera
  3. M: Jo, jag har läst massor av Blogges inlägg men har tyvärr en tendens att missförstå det mesta här i livet, gärna till min egen fördel men även på ett sådant sätt att informationen blir mer sensationell än vad den egentligen är. Det ligger i min natur, kan man säga.

    Blogge: Jo, men människor säger en massa saker som de inte menar. Jag gör ju det själv till höger och vänster så fort jag bara kan. Jag ser ju mig gärna som en representant för hela mänskligheten och utgår därifrån att de flesta är lika lömska som jag.

    Därför vill jag nu gärna tro att du endast påstår dig gilla hårdrock för att din sanna musiksmak inte ska bli avslöjad, men tyvärr är det för sent. Vi håller ju på med grävande journalistik utan motstycke här på Aftonxpressen och jag förstår att du nu vill vilseleda den enorma allmänheten som kommer att ta del av den här informationen. Din reaktion är fullt förståelig men ibland måste man acceptera att verkligheten nödvändigtvis inte behöver vara den jag utger den för att vara.

    SvaraRadera
  4. Jag har en egen åsikt i denna fråga.
    Det går att öppna en flaska på flera sätt!
    Dessutom: saken har sin gång!

    Alvin Stoltz

    SvaraRadera