tisdag 15 mars 2011

Ja till Datalagringsdirektivet!

Det är en del människor som är negativt inställda till Datalagringsdirektivet vilket jag tycker är märkligt. Personligen anser jag det vara kanoners att staten hjälper till att ta back-up på samtal som är viktiga. Vi vet ju alla hur det är när man är lite på lyset och inte riktigt kommer ihåg vad man har sagt, gjort eller varit. Då är det ju toppen att kunna kontakta myndigheterna som hjälper en att reda ut det som är oklart.

Jag ser med spänning fram emot ett alternativ där man kan välja att ladda upp all sin information från hårddisken också. Extern back-up kan ju inte skada! Dessutom vore det kul om det visade sig att om flera har samma information på sina hårddiskar, då kan man lägga upp en fil på statliga servern som hänvisar till den informationen så att man kan ladda ned den från flera olika källor samtidigt. Jag har funderat lite på det och tänkt att man skulle kunna kalla funktionen för Bit Torrent.

Hoppas att se den utvecklingen i Sverige framöver, jag är ju ingen bakåtsträvare! Kan säga att det är i sådana här stunder jag önskar att jag inte bodde i Nya Kaledonien, men man kanske inte ska klaga för mycket?

Tillägg: Även Cornucopia?, a.k.a. Lasse på torpet, gnäller över datalagringsdirektivet och pratar om mänskliga rättigheter. Jag tycker att det är en mänsklig rättighet att få reda på vad man gjorde när man var tankad, så att kompisarna inte kan hitta på saker i efterhand för att retas. Så det så!

4 kommentarer:

  1. Hade din blogg haft en gilla-knapp hade jag tryckt på den. :D

    SvaraRadera
  2. Tack Basse! Det var snällt sagt! Däremot undrar jag varför du skriver så lite om mode och trender? Men jag gillar din mustasch!

    SvaraRadera
  3. Man funderar på om upphovsrättslobby kommer att begära ersättning ifall man spelar musik i bakgrunden när man ringer till nån. Staten gör ju då en olovlig kopia av verket. Tom kanske det kan räknas som framställning av exemplar när det hanmar på disk. Fast det e klart, ersättning kanske är fri tillgång till registren.
    /Julevinet

    SvaraRadera
  4. Ja, fast jag är inte så petig med sådant. Jag tycker att det är finemang att det sparas ju!

    Här är en tråkis som gnäller och vill ha pengar:
    http://juggen.wordpress.com/2011/03/15/datalagringsdirektivet-och-upphovsratten/

    SvaraRadera